29. maaliskuuta 2014

• How I Edit And Take My Pictures •

Moikka! Ajattelin, että olisi kiva lopettaa maaliskuu täällä blogin puolella esittelemällä teille lukijoille, miten otan ja muokkaan kuvani. Oon ajatellut kuvanmuokkauspostauksen tekoa useasti ja nyt mulla on viimein ollut vapaa viikonlopun takia aikaa toteuttaa se. Mulla on myös paljon muita kivoja postauksia tulossa ja toteuttelen niitä varmasti lisää sitten huhtikuun puolella. Luvassa on mm. talven suosikkeja ja kuvapostaus, johon kerkeää vielä ehdotella ideoita. Mutta ennen itse kuvapostauksen tekoa teistä olisi varmasti kiva tietää lisää mun blogissa pyörivistä kuvista, ja itse kuvaustilanteesta. :)

010
018

Kamerana mulla on siis Caon EOS 1100D järjestelmäkamera, jonka sain jouluna synttärilahjaksi. 1100D on osoittautunut tosi hyväksi kameraksi mulle, koska sillä saa halvasta hinnastaan huolimatta huomattavasti parempia kuvia kuin esimerkiksi peruspokkarilla. Siinä on myös hyvät automaattiasetukset, joilla mä pärjään ainekin vielä todella hyvin. Välillä mun blogissa näkyy kuitenkin mun siskon kameralla (Canon EOS 700D) otettuja kuvia. 700D on toki paljon 1100D:tä parempi, ja siinä on myös todella hyvä videokuva, enemmän asetuksia, ja kuvanvakain. Objektiivina mulla on toistaiseksi vain kameran mukana tullut EF-S 18 - 55mm. En oo vielä ajatellut toisen objektiivin hankkimista, mutta saatetaan Marian kanssa yhteiseksi vähän pitempi putki. :)

Kuten aikasemmin mainitsinkin, käytän kuvaamisessa pääasiassa automaattiasetuksia. Käytössä on  siis useinmiten joko P ja välillä täysautomaatti. Itse kuvaustilanteessa säädän tarvittaessa kuvan valoisuutta (tummuus ja kirkkaus) ja valkotasapainoa riippuen siitä, miten paljon valoa on, ja millaista se on. Kuvat pyrin aina ottamaan päivänvalossa. Talvella on välillä pakko turvautua keinovaloon, mutta itse vältän sitä viimeiseen asti. Kuvaan myös esimerkiksi ostokset vakoista taustaa vasten, mikä myös vaikuttaa kuvaan. Valoisuutta saa toki muokattua koneellakin, mutta hämärää ja rakeista kuvaa ei saa mitenkään pelastettua.

Picasa 3 29.3.2014 130848
Picasa 3 29.3.2014 131138

Sitten muokkaukseen! Muokkaan mun kuvat aina Picasalla, ja voin heti aluksi varoittaa, että voisin ylistää sen tässä maasta taivaisiin. Se on ilmainen, suomen kielinen ja helppokäyttöinen! Siinä on paljon erilaisia toimintoja, enkä ole itse edes kerennyt tutustua niihin kaikkiin. Alkuun pääsee kuitenkin helposti muutamilla perustoiminnoilla, joita minäkin pääasiassa käytän. Picasalla voi myös tehdä erilaisia julisteita ja kollaaseja, lisätä kuviin tekstejä, ja sen kautta voi myös tulostaa kuvia. Kuvia voi erilaisten muokkaustoimintojen lisäksi myös rajata, ja tarvittaessa suoristaa. Tarjolla on myös erilaisia automaattimuokkauksia, mutta niitä en käytä juuri koskaan.

Yllä olevat kuvat ovat siis suorat kuvakaappaukset Picasasta. Muokkaustoiminnot löytyvät tuosta vasemmalla puolella olevasta harmaasta sivupalkista. Aluksi katson, minkälaista muokkausta kuva tarvitsee ja rupean sitten muokkaamaan. Lähes aina lisään jonkin verran valoisuutta, ja varjoa, ja jos kuvan valkoiset osat näyttävät jostain syystä sinertaviltä, käytän värilämpötilan muokkausta. Myös ylimmässä kuvassa näkyvä Neutraali värinvalitsin on tosi kätevä, jos valkoinen väri näyttää muulta kuin valkoiselta. Alemmassa kuvassa olen käyttänyt perusmuokkauksien lisäksi tehostusta. Se saa värit näyttämään elävämmiltä ja voimakkaammilta. :)

Muoksintaa
cats
muokkaus2
Kuvanmuokkaus
muokkaus3
kuva
muokkaus4

Yläpuolella näittekin sitten vähän ennen ja jälkeen kuvia muokkaamistani kuvista, jotka ovat ennenkin näkyneet postauksissani. Toisissa kuvissa ero on suurempi ja toisissa pienempi. Ruvettuani kuvaamaan järkkärillä erot muokattujen ja muokkaamattomien kuvien kanssa ovat pienentyneet huomattavasti. Kun käytin pokkaria, erot saattoivat olla joskus todella suuria. Muokatessa vähemmän on enemmän, ja ylimuokkausta tulee välttää. Jos kuvia on muokannut liikaa, sen kyllä huomaa. Picasan lisäksi mulla on käytössä myös muita ohjelmia. Kollaasit teen yleensä Photo Scape - nimisellä ohjelmalla, ja esimerkiksi mun bannerin oon tehnyt Picasalla ja netissä olevalla, monelle tututulla Pic Monkeylla. :) Mitäs tykkäsitte postauksesta? Laittakaa kommenttia tulemaan! :>

4 kommenttia

  1. Olipa kiva lukee vaihteeksi tämmöstä postausta :) Tykkäsin!

    VastaaPoista
  2. Tää oli kiva ja mielenkiintoinen postaus, mäkin tykkäsin! :-)

    VastaaPoista