22. joulukuuta 2014

15 Christmas Facts About Me

Moikka! Muutamassa blogissa on tullut hiljattain törmättyä tämän kaltaiseen Joulufaktapostaukseen, ja päätin sitten toteuttaa tämän, koska tuo vaikutti niin kivalta idealta kertoa teille lukijoille siitä, miten juuri minä vietän joulua. Joulu alkaa toki lähestymään hurjaa vauhtia ja siihen onkin enää kaksi yötä! En voi vieläkään uskoa tuota todeksi. Vastahan mä 50 päivää sitten tein Big Day Litellä laskurin, ja aloin laskemaan päiviä lempijuhlaani, joka on mulle aina yksi vuoden kohokohdista. :) Mulla on kuitenkin tänään sen verran kiireinen päivä tulossa, (mun pitäisi mm. siivoilla, auttaa jouluruokien teossa, ja ehtiä nähdä Emmaa) että taidan siirtyä ilman turhempia höpöttelyitä asiaan, eli niihin faktoihin ... Ja, koska me tuskin tavataan enää ennen joulua, niin nyt on minun vuoroni toivottaa teille lukijoille ihanaa joulua! 

Xmas 2

1. Juon jokaisena jouluna aivan älyttömästi glögiä. Meidän perheessä glögin juominen aloitetaan jo marraskuussa, ja itse jatkankin sitä yleensä helmikuulle asti - hups! Piparit ja muut joululeivonnaiset maistuvat glögin kanssa vaan niin paljon paremmilta. Myös kirjan lukeminen muuttuu jouluiseksi, kun kädessä on glögimuki ja huoneessa palaa ihanalta tuoksuva kynttilä. Oma glögisuosikkini on ehdottamasti se perinteinen, punainen glögijuoma, vaikka myös mm. mustikkaglögiä on tullut kokeiltua.

2. Koristelen huoneeni jouluiseksi joka vuosi. Tänä vuonna toteutin huoneeni koristelun kehystämällä peilini jouluvaloilla ja laittamalla lasipurkkiin joulupalloja, ja toiset jouluvalot. Ihastuin erityisesti tuohon purkkikoristeeseen (näkyy myös tämän postauksen kahdessa kuvassa) ja aionkin toteuttaa sen uudelleen ensi vuonna. En haluaisi edes luopua siitä, kun joulunaika loppuu! :) Lisäksi huoneestani löytyy tietysti kynttilöitä ja valkoinen hyasintti, joka on mun lempijoulukukka.

3. Rakastan jouluruokia.  Mun ehdottomia lemppareita ovat erilaiset kalat, joita meillä on joulupöydässä tosi paljon. Tykkään tietysti myös perinteisestä kinkusta, sekä lanttu - ja imelletystä perunalaatikosta. Ainoita jouluruokia, mitä en oikeastaan edes syö jouluna, ovat rosolli ja porkkanalaatikko. Tykkään tietysti myös riisipuurosta ja erilaisista joululeivonnaisesta, kuten tortuista, pipareista ja kakuista - mutta toisaalta, kuka niistä ei pitäisi?

4. Jouluna täytyy katsoa joululeffoja. Vaikka en yleensä kannata elokuvien uudelleen katsomista - elleivät ne sitten ole olleet todella hyviä - niin joka joulu, ne samat leffat on katsottava aina uudestaan ja uudestaan. Mun lempijouluelokuvia ovat Joulutarina, Holiday ja Nightmare before Christmas, eli painajainen ennen joulua. :) Lisäksi tv:stä tulee jouluisin aina ihan älyttömästi elokuvia, ja niitä on tietysti pakko katsoa, oli ne sitten suunnattu taaperoille, tai vanhuksille. :) Lumiukko pitää katsoa jokaisena aattoaamuna.

5. Joulu ei ole mitään ilman lunta! Kyllä, minä ajattelen juuri näin, ja olen varma, että suurimmalle osalle suomalaisista valkoinen joulu on todella oleellinen osa joulufiilistä. Minusta olisi ainakin todella hassua kuvitella viettäväni joulua Australiassa tai Kaliforniassa, missä valkoiseen jouluun ei ole mitään mahdollisuuksia, mutta kaikkeen kai tottuu. Tänä vuonna ainakin tänne missä minä asun, näyttää tulevan valkoinen joulu, ja oon siitä todella innoissani. 

Xmas 1

6. Joulu on minulle juhla, joka kuuluu viettää perheen kanssa. Mielestäni saattaisi olla jopa vähän outoa nähdä kavereita joulun pyhien aikana. Joululoma on mun mielestä ihanaa aikaa pelata perheen kanssa erilaisia pelejä, ulkoilla ja tehdä kaikkea muuta sellaista jolle ei välttämättä olisi normaalina arkena edes aikaa. Perheen kanssa rentoutuminen ja leffojenkin katselu ovat tietysti kivoja vaihtoehtoja. Minulle on kuitenkin tärkeää, että kaikilla olisi jouluna mukavaa ja vaikka kiireitäkin olisi, niin ne pystyttäisiin unohtamaan sitten viimeistään aattona. :)

7. Joka joulu on pakko olla joulukalenteri. Joulun odottaminen ei vain tunnu samalta, ellei mulla ole joulukalenteria, josta saa joka aamu avata luukun. Mulle ei ole edes väliä, olisiko kalenteri suklaa - vai kuvakalenteri, mutta jonkun lainen count down - juttu mulla on oltava. Muutamana vuonna olen tosin syönyt kaikki suklaat ennenjouluaattoa, mutta tänä vuonna olen syönyt joka aamu ainoastaan yhden ja oon siitä kyllä aika ylpeä. 

8. Kuuntelen joka joulu jotain joulumusiikkia. Vaikka joululauluja tuleekin kuunneltua ja laulettua vähemmän, kuin ihan pienenä, niin on se silti yhtä ihanaa. Siitä saa vain sen todellisen joulufiiliksen. Joulumusiikkia tulee kuunneltua mm. jouluruokia tehtäessä ja siivotessa - ja kyllä tuolla taustalla nytkin joku laulu soi, kun kirjoittelen tätä postausta. Mun lempijoululauluja ovat tällä hetkellä Mariah Carey - All I Want For Christmas, Justin Bieber - Under The Mistletoe ja Ariana Grande - Last Christmas. 

9. Piparien koristelutalkoot täytyy pitää joka vuosi. Piparien koritelu on tietysti aina yhtä kivaa. Saa kayttää erilaisia strösseileitä, kuorrutteita ja karkkeja. Mielikuvitusta saa käyttää loputtomasti ja luomuksista tulee ihanan värikkäitä ja suloisia. :) Piparitalokin meillä on ollut monena vuonna, mutta tänä vuonna se taitaa jäädä tekemättä. 

10. Luen ennen joulua paljon erilaisia joululehtiä, joista saan mm. inspiraatiota oman huoneen sisustamiseen, paketointi - ideoita ja jouluherkkujen ohjeita. Joululehtiä lukiessa tulee myös pakosta mietittyä, että millaista joulua mä haluan sitten isompana viettää, kun asuu omassa kodissa, ja jos on jo omaa perhettäkin. :) Joululehtien lisäksi inspiraatiota löytää myös muiden lehtien joulunumeroista, youtube - videoista, blogeista ja erilaisista kuvapalveluista, kuten tumblr:ista, we♥it:istä ja Pinterestistä. 

Xmas 3

11. Vien siskojeni kanssa lahjat kuusen alle aattoaamuna. Tämä on ollut mulle ja siskoilleni sellainen yhteinen tapa, millä on mukava aloittaa aattoaamu. Ollaan ruvettu tekemään tätä vasta muutama joulu sitten. Kuusenalus näyttää jotenkin niin tylsältä ja tyhjältä ilman lahjoja. Lahjat avaamme tosin yhdessä perheen kanssa, ja tietysti vasta illalla, mutta on hauska yrittää etukäteen arvailla, mitä paketeista mahtaa löytyä. :)

12. Pukeudun jouluaattona aina hienommin kuin tavallisesti. Aamulla on tietysti mukava rentoutua pyjamassa tai muissa rennoissa vaatteissa, ja nauttia rauhassa joulufiiliksestä. :) Mutta sitten kun siltä tuntuu, laitan yleensä päälle mekon, tai vähän juhlavamman paidan ja farkut ja teen meikin. Minulla on usein myös koruja, ja punaiseksi lakatut kynnet, jos jaksan ruveta niiden kanssa taistelemaan. Minä ja kynsien lakkaaminen ei vaan sovita yhteen. 

13. Meidän perheessä jouluruokia syödään myös joulupäivänä ja Tapaninpäivänä. Onko muillakin näin, vai ollaanko me ainoita? Meidän perheessä kaikki tykkäävät jouluruuista, joten niitä tulee yleensä valmistettua aika paljon. Aatolle ja joulupäivälle on mm. omat laatikot ja Tapaninpäivänä sitten syödään niitä ruokia, mitä on jäänyt yli. Kolmannella kerralla osa ruuista alkaa kyllä vähän tökkimään, mutta kyllä ne lempparit maistuvat silloin vielä aivan yhtä hyviltä. Ja pakkohan niitä on syödä, sillä joulu on vain kerran vuodessa. 

14. Minulle mieluisimpia lahjoja ovat yleensä ne, mitä olen toivonut. Minua ei edes haittaa, jos tiedän etukäteen, mitä paketista tulee paljastumaan. Teenkin usein äidin kanssa niin, että jos löydän jonkun mieluisan vaatteen, sovitan sitä ja ostan sen itse, ja sitten äiti maksaa sen myöhemmin ja laittaa joulupakettiin. Äiti ei kylläkään ole tästä systeemistä ihan yhtä innostunut kuin minä. :D

15. Rakastan joulun aikaa enemmän kuin kesää. It´s the most wonderful time of the year, kuvaa täydellisesti sitä, mitä joulun aika merkitseen mulle. Lumi, loma, lahjat, ruoka, valot, onnellisuus, positiivisuus, joulu, synttärit, uusivuosi ... Voisin jatkaa tuota listaa loputtomiin.  Ja vaikka rakastankin joulua niin paljon en osaa siltikään päättää, kummasta pidän enemmän, kesästä, vai talvesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti