25. huhtikuuta 2015

My Favourite Salad

Moikka ja ihanaa lauantaita kaikille! Mun "herkkulakko" alkoi surkeasti, sillä sitä ei oikeastaan tullut ollenkaan, ja täällä blogissakin on pyörinyt vähän toivottua epäterveellisempiä ruokakuvia. No, vapun jälkeen mun pitää kyllä ottaa itseäni niskasta kiinni ja ryhdistäytyä tämän ruokapuolen suhteen. Mulla oli myös tämä viikko harkkataukoa, joten liikuntakin oli lähinnä koulun ja kodin välillä polkemista, ja koululiikuntaa, jota ei kyllä tällä viikolla voinut hirveän rasittavaksi sanoa. No, maanantaina pääsee onneksi taas palloilemaan. :) Treenitauossa on tietysti ollut omat hyvätkin puolet, olen saanut mm. kehiteltyä tulevia blogijuttuja, ja nähtyä kavereita normaalia enemmän. 

No, mä aion ottaa varaslähdön terveelliseen toukokuuhun ainakin täällä blogin puolella, joten halusin tulla jakamaan teille yhden mun lemppari salaattiresepteistä. Tämä on myös täysin vegaaninen, ja mua itseä ainakin houkuttaisi kokeilla jonkin aikaa kasvisruokavaliota. En ehkä ihan kokonaan haluaisi kasvisruokailijaksi muuttua, mutta olisi hienoa oppia valmistamaan hyvää kasvisruokaa ja vähentää lihan käyttöä. Salaatit ovat hyviä lounaita, ja joskus niitä tulee syötyä välipalaksikin, jos kouluruoka on maistunut vähän huonosti. :) Salaattireseptejä on tietysti helppo muunnella oma maun mukaan ja suurella salaattiannoksella saa kuitattua lähes päivän kasvisten suositusannoksen. Tästä reseptistä riittää 2 - 3 syöjälle.

027

Coucous salaattiin tarvitset:  Salaatti: Vajaa ruukku jääsalaattia, pari lehteä basilikaa, puolikas punainen ja puolikas keltainen parprika, 1 avokaado, sitruunamehua, luumutomaatteja, puolikas hienonnettu punasipuli ja noin 1dl mustia oliiveja. Salaatin aineksia voi tietysti muunnella oman maun mukaan, ja määriä siitä riippuen, paljonko ruokailijoita on. Couscous: 2dl couscous - suurimoita, 2dl vettä, 1 valkosipulinkynsi, 1/3 chili, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria. 

043

Aloita salaatin teko pilkkomalla paprikat, tomaatit ja avokaado. Hienonna myös punasipuli. Sekoita pilkotut ainekset keskenään kulhossa, ja pirskota päälle sitruunan mehua, jotta avokaadot eivät tummu. Mausta halutessasi suolalla ja pippurila, sekoita ja jätä maustumaan hetkeksi.  Poista siemenet chilistä ja hienonna se valkosipulin kanssa. 

082

Couscouksen teko kannattaa aloittaa lukemalla paketin valmistusohje, sillä se voi vaihdella. Kuullota hienonnettu chili ja valkosipulin kynsi oliiviöljyssä kattilassa. Suhteuta paketin ohjeen vesimäärä (mulla 2dl) couscousin määrään (mulla 2dl) ja lisää se kattilaan. Kun vesi kiehuu, mausta se ripauksella suolaa. Lisää kiehuvaan veteen suurimot, sekauta ja jätä turpoamaan kannen alle. Couscousit ovat valmiit, kun ne ovat pehmenneitä, ja kaikki vesi on imeytynyt niihin. Lorauta valmiiden suurimoiden joukkoon oliiviöljyä, ja sekoita haarukalla. 

117

Kokoa lopuksi kaikki ainekset salaatiksi. Revi salaatti pienemmäksi ja hienonna basilika. Lorauta halutessasi päälle vielä vähän oliviiöljyä ja sitruunamehua. Mausta suolalla ja pippurilla. Enjoy! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti