14. helmikuuta 2016

• minä ja meikkaaminen •

Moikka ja ihanaa ystävänpäivää kaikille! :) Nyt tulee oikeastaan ensimmäistä kertaa sellaista postausta, joka vaatii minulta bloggaajana vähän enemmän avautumista. Olen pitänyt blogini jutut tarkoituksellakin aika pintapuolisena ja tavallaanhan tämänkin postauksen aihe on erittäin pinnallinen. Tai "kauneushömppää" ei mielestäni vielä voi hirveän syvälliseksi sanoa. Tässä postauksessa käsittelen kuitenkin hieman muutakin kuin kauneushömppää. Haluan puhua teille meikkaamisesta, ja kerron omasta meikkaamisestani, sekä suhtautumisestani meikkaamiseen. En ole tainnut koskaan aikaisemmin esiintyä netissä ilman meikkiä, tai avautua mistään syvällisemmästä aiheesta. Olen kuitenkin harkinnut tämän tapaisen postauksen tekoa jo pitkään. Tällaisia postauksia on ollut minusta mielenkiintoista lukea muiden blogeista/katsoa youtubesta, joten ajattelin toteuttaa tämän omaankin blogiini. Toivottavasti pidätte vaihteeksi erilaisemmasta postauksesta! Ensi viikolla mulla alkaakin koeviikko, mutta koitan silti kirjoitella tänne blogiin jossakin vaiheessa.

2- 96 (84)
1- 96 (93)

Miksi ja koska meikkaan? Meikkaaminen on mielestäni todella kivaa ja tietysti tykkään lopputuloksesta, jonka saan aikaan meikillä. Meikkaaminen on mulle sellaista pientä arjen luksusta ja mulle sellaista omaa aikaa ennen kouuluun lähtöä. On ihana istua aamulla 10-15 minuutiksi työpöydän ääreen meikkaamaan ja kuunnella samalla Spotify:sta hyvää soittolistaa.  Meikkaan kouluun oikeastaan viikon jokaisena päivänä. Jätän meikkaamatta vain silloin, jos olen kipeänä, olen myöhässä tai minua ei muuten vain huvita meikata, mikä on aika harvinaista. Olen onneksi ruvennut pesemään meikit pois heti kotiin tullessani, ellen ole myöhemmin illalla menossa jonnekin. Harkkoihin ja salille on ihan turha mennä meikattuna, sillä ihohuokoset vain tukkeutuvat, kun hikoilee meikit naamassa. Viikonloppuisin ja lomalla minulla on usein enemmän meikittömiä päiviä. 

Mitä kuuluu arkimeikkiini? Yllä olevassa kuvassa näkyy tuotteita, joita käytin tämän postauksen meikissä. Usein meikkaan kouluun kuitenkin vähemmän. Pärjään hyvin primerilla, meikkivoiteella, puuterilla, ripsivärillä ja huulikiillolla. Kulmat teen yleensä aina, luomivärillä ja kulmageelillä. Joskus laiskana päivänä saatan käyttää pelkkää geeliä, joka antaa kulmiin vähän väriä ja pitää ne muodossaan. Poskipunaa käytän myös aika usein, jotta näin talvisin saan hiukan väriä kalpeille kasvoille. Jos minulla on enemmän aikaa laittautua, saatan varjostella hieman aurinkopuuterilla, laittaa ruskeaa luomiväriä tai punaista huulipunaa.

Mitä teen ennen meikkaamista? Ennen kuin alan meikkaamaan, pesen tietysti kasvoni. Usein vain pelkällä vedellä ja lopuksi pyyhin ne vielä kasvovedellä. Kasvojen pesemisen jälkeen pesen tietysti hampaat ja laitan hiukset kiinni, jotta ne eivät ole tiellä meikatessa. Ennen varsinaista meikin tekoa rasvaan kasvot kevyellä kasvoille tarkoitetutlla kosteusvoiteella ja laitan primeria. Usein laitan myös silmienympärysvoidetta, jonka pitäisi pienentää silmäpusseja. Joskus kuorin myös huulet Lushin Lip Scrubilla. Huulirasvaa on tietysti pakko laittaa aina. :) Laitan usein myös hajuveden ennen meikkaamista, etten unohda sitä. 

7- 96 (11)
3- 96 (63)

Millaiset lähtökohdat minulla on? Yläpuolelta löytyy kuva minusta ilman meikkiä, ja sen alapuolella on kuva meikattuna. Minulla on ihan hyvä iho, eikä minulla ole ikinä ollut aknea. Finnejä ja näppyjä minulla on aika harvoin, mutta kuitenkin aina välillä, riippuen siitä, kuinka hyvin hoidan ihoani tai miten paljon syön herkkuja. Ihoni kuitenkin rasvoittuu ja puuteri on sille iso pelastus. Minulla on tummat kulmat ja ripset, ja ihoni on siis hyvässä kunnossa. Periaatteessa minun ei välttämättä tarvitsisi hirveästi meikata, mutta haluan silti tehdä niin.

Miksi siis meikkaan, vaikka ihoni ja monet muut piirteeni ovat hyvät? Silmänaluseni ovat usein todella tummat, joten haluan häivyttäää niitä meikkaamisella. Ne eivät vaalene, vaikka nukun kunnolla, enkä juo edes hirveästi kahvia. Myös ihoni sävy näyttää aamuisin usein todella epätasaiselta ja se saattaa olla jopa punoittava, joten niitä pieniä virheitä tasoitan meikkivoiteella.  Vaikka ripseni ovat tummat, ne ovat todella lyhyet. Niihin lisäpituutta haen tietysti ripsivärillä. Kulmani näyttävät myös kivemmilta täytettyinä ja kun huulissani on väriä, ne erottuvat paremmin. Ilman meikkiä näytän paljon väsyneemmältä, mutta uskon etten kuitenkaan ole ainoa, kenellä meikki toimii pienenä piristysruiskeena. 

6- 96 (69)
045

Mitkä ovat tärkeimmät meikkituotteeni? En ostele hirveästi uusia meikkejä, sillä tuhlaan ylimääräiset rahani mielummin vaatteisiin, kuin kosmetiikkaan. Tuotteet, joista en luopuisi ovat kuitenkin pidentävä ja erotteleva ripsiväri, sekä mattapinnan antava puuteri. Tykkään pitää meikkini yksinkertaisena, ja olen sitä mieltä, että tässä iässä pärjään ainakin hyvin markettikosmetiikalla. Omistan muutamia kalliimpiakin tuotteita, mutta ne kaikki olen saanut lahjaksi. En voisi maksaa varjostupaletista 60 euroa tai kolmeakymppiä ripsiväristä, joka kuitenkin kuivahtaa muutamassa kuukaudessa. 

5- 96 (7)
4- 96 (39)

Mitä meikkaaminen merkitsee minulle? Meikkaaminen on minulle keino ilmaista itseäni, ja osoittaa, että välitän ulkonäöstäni. Myönnän, että näytän selvästi paremmalta meikit naamassa, ja ero meikatun ja meikittömän minun välillä on suurempi kuin osasin kuvitella. Meikillä saan korostettua haluamiani piirteitä ja häivytettyä pieniä virheitä. Arvostan ihmisiä, jotka ovat hyviä meikkaamaan, mutta maailmaan mahtuu myös paljon niitä ihmisiä, jotka näyttävät meikattuna ainoastaan feikeiltä meikkipelleiltä. Liika meikki ei tee kenestäkään kauniin näköistä. Itse pyrin aina mahdollisimman luonnolliseen lopputulokseen, oli kyseessä sitten arki- tai juhlameikki. Kaveripiirissäni monikaan ei meikkaa yhtä paljon, kuin minä. En tiedä mistä se johtuu, mutta välillä olo tuntuu vähän ylilaittautuneelta, kun kaverit ovat koulussa vain höntsissä ja ilman meikkiä. Ehkä voisin itsekin ottaa koeviikon tavoitteeksi mennä joka päivä ilman meikkiä kouluun... On kuitenkin ärstyävää kuulla ihmisiltä kommentteja "Näytätpäs väsyneeltä!" "Oletko tulossa kipeäksi?" yms, kun menee kouluun ilman meikkiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti