8. maaliskuuta 2016

Madrid (Part 1)

Moikka! Mä olen joutunut jo takaisin koulun penkille ja olen sairastunut taas flunssaan, joten mulle ei mitään ihmeellisyyksiä kuulu. Nyt olisi kuitenkin vuorossa Madridin matkapostausten ensimmäinen osa, jossa kerron vähän matkustuspäivästä ja ensimmäisestä kunnollisesta päivästä Madridissa. No, vaikka täällä kotona onkin vähän eri näkiöistä (Ei hyvällä tavalla!), niin näiden kuvien avulla pääsen onneksi sukeltamaan mukavempiin tunnelmiin vielä pitkän aikaa. :) Ajattelin muuten tilailla näitä kuvia ihan perinteisinä, paperisina versioina, joten vinkatkaa, jos tiedätte jonkin paikan, josta saisi edullisesti hyvälaatuisia kuvia. Ensimmäisenä matkapäivänä olin aivan superahkera kuvaamisen suhteen, joten kuviakin tuli todella paljon. Postauksien kuvat ovat sekä minun, että Marian ottamia! :) Nyt en kuitenkaan enää pidättele teitä, vaan päästän teidät lukemaan, mitä mun alkumatkaan kuului ...

527 (21)
527 (26)

29. helmikuuta, matkustuspäivä
Heräilin aamulla noin kahdeksan maissa ja tein mahdollisimman nopeasti aamutoimet ja pakkailin vielä viimeiset jutut. Yhdeksän jälkeen lähdimme ajamaan kohti Helsinkiä. Matka meni nopeasti "yhden pysähdyksen taktiikalla", minä lähinnä kuuntelin musiikkia ja nukuin. Saavuttuamme Vantaalle kävimme nopeasti pyörähtämässä Jumbossa. Söimme hyvät pizzat Classic Pizzassa, josta on tullut perheeni luottoravintola ennen reissuun lähtöä. Kävimme myös muutamassa kaupassa, mutta mitään en viitsinyt ostaa. Jumbosta suuntasimme lentokentälle.

En ole varmastikaan ikinä nähnyt Helsinki-Vantaan lentokenttää niin täynnä, kuin mitä se oli meidän lähtöpäivänä. Ihmisiä oli älyttömästi, enkä mä senkään takia jaksanut oikein kaupoissa kierrellä. Käväistiin Marian kanssa nopeasti Victoria's Secretillä, joka oli muuten aivan ylihinnoiteltu. Mentiinkin Marian kanssa vain istuskelemaan portille ja lataamaan puhelinta. Lento meni hyvin, ja minä nukuin taas suurimman osan ajasta. Hieman tuli myös syötyä, luettua lehtiä ja katseltua maisemia.

Madridiin saavuimme hieman etuajassa. Saimme laukut nopeasti ja lähdimme junalla Atochan juna-asemalle, joka oli aika lähellä meidän hotellihuoneistoa. Juna-asema oli valtava, ja meillä kesti hetki päästä ulos asemalta. Kävimme heittämässä laukut hotellille ja menimme etsimään iltapala ravintolaa. Söimme muutamat tapakset ja nukkumaan taisin päästä vasta yhden maissa (Suomen aikaa), joten päivä tuntui aika pitkältä.

01- 401 (2)
527 (54)
13- 527 (126)
02- 401 (62)
03- 401 (65)

1. maaliskuuta, ensimmäinen varsinainen päivä Madridissa
Ensimmäisenä päivänä heräsin jo noin kahdeksan maissa, sillä halusin pestä aamulla hiukset. Sen jälkeen laittauduin valmiiksi ja aloin syömään aamupalaa. Huoneistohotellimme huoneeseen kuului pieni aamupala, joka koostui teestä, tuoremehusta ja croissantista. Aamupalan jälkeen, noin kymmenen aikoihin lähdimme hotellilta kävelemään kohti keskustaa. Suuntasimme ensimmäisenä Plaza Mayorille, joka on suuri aukio. Plaza Mayorilla tuli otettua paljon kuvia ja vain fiilisteltyä. Aikaisin aamulla oli vielä ihanan rauhallista, mutta auringon säteet lämmittivät jo.

24- 527 (129)
04- 401 (82)
05- 401 (105)
06- 401 (103)
12- 527 (104)
15- 527 (150)
23- 401 (73)

Plaza Mayorilta menimme käymään sen vieressä olevassa suuressa kauppahallissa. Kauppahalli oli todella siisti ja siellä oli todella herkullisen näköisiä ruokia. Tapaksia, jättimäisiä paelloja, hedelmiä ja tietysti karkkeja sekä leivonnaisia. Me halusimme tietysti maistaa suklaaseen dipattavia churroja. Ne olivat todella hyviä, ja mua harmittaakin vähän, että ei ehditty maistaa niitä enää uudestaan. No, onneksi niitä voi kokeilla tehdä kotonakin. :) Kauppahallilta lähdimme kävelemään kuninkaan linnaa kohti. Matkalla sinne kohtasimme myös toisen, tosin vähän pienemmän aukion, jossa oli hienot istutukset ja paljon turisteja.

527 (49)
401 (40)
17- 527 (173)
08- 401 (142)
19- 527 (224)

Kävimme kuninkaan linnan vieressä olevassa kirkossa nopeasti ja suuntasimme sitten kuninkaan linnaan. Linnan sisäpihalle ja itse linnaan oli maksullinen sisäänpääsy jonka päätimme ottaa. Itse linnan sisällä ei kuitenkaan saanut kuvata, joten sieltä mulla ei sitten kuvia ole. Linnassa kiersimme varmasti tunnin, minkä jälkeen mun jalat olivat kyllä aivan poikki. Linnan huoneet olivat upeita, ja siellä vierailu oli kyllä kiva kokemus. Linnasta lähdimme kävelemään takaisin kohti keskustaa.

Kaikkia alkoi väsyttää sen verran, että menimme istuskelemaan ja juomaan capuccinot. Hetken istuskelun jälkeen kävimme Playa del Solilla, jossa minä juoksin heti ensimmäisenä Topshoppiin. Playa del Sol oli myös eräänlainen aukio, johon tuli lähes kymmenen katua. Päädyimme lounaalle kivaan ravintolaan Plaza Mayorin viereen, ja testasin ensimmäistä kertaa paellaa. Lounas oli tosi hyvä, ja iltapäivä menikin Gran Vían liikkeissä ja sen läheisyydessä shoppaillessa. Kuudelta menimme metron avustuksella takaisin hotellille, sillä kaikkien jalat olivat aivan poikki.

Hotellilla lepäilimme parisen tuntia ja kävimme ravintolassa syömässä. Ruoka oli taas superhyvää! Illalla kyllä nukutti, ja jalat olivat kaikesta kävelystä kipeät vielä seuraavanakin aamuna... Siitä lisää sitten seuraavassa postauksessa!