30. elokuuta 2016

Testissä falafelit

Moikka! Elokuu täällä blogissa päättyy kuukauden reseptillä, ja tällä kertaa pistin testiin falafelit, joita söin kesän aikana useampaankin otteeseen. Niistä muodostui mulle uusi ruokarakkaus, joten pakkohan niitä oli kokeilla kotonakin. Falafelien ohje on täysin vegaaninen. Olen muutenkin innostunut kasvisruuasta ja olen vahvasti sitä mieltä, että minunkin pitäisi syödä enemmän kasvispainotteisesti ja jättää sitä lihan (Erityisesti sen punaisen!) syömistä vähän vähemmälle.. 

Kokkalun lisäksi mun viikonloppuun kuului kavereiden kanssa hengailua yön pikkutunneille asti, aivan liian vähän unta ja kouluhommia. Treeneistä pidin ansaittua vapaata koulu-urakoiden ja pienten vammojen takia. Loukkasin perjantain treeneissä hieman rannettani ja polveni ovat kipuilusta päätellen olleet liian kovalla koetuksella salitreeneissä. Voisin ehkä koittaa hieman rauhoittaa takakyykyn tekemistä tulevilla treenikerroilla, vaikka se onkin lemppariliikkeeni. Seuraavaksi blogiin onkin sitten tulossa kuukauden suosikkeja, jotka yritän kuvata teille tuota pikaa, vaikka alkuviikkoni onkin ollut kuin pieni koeviikko. Minulla on ollut vaikuttavaa puhetta ja biologian sekä matikan testiä, mutta niistä on aivan pian selvitty. Toivottavasti teillä on vähän rennompaa. Kivaa viikkoa kaikille ja pistäkäähän falafelit testiin! :)

falafel 1

Falafeleihin tarvitset: 2 pakettia (460 grammaa) liemessä olevia kikherneitä (Ei siis kuivattuja!), yhden sipulin, 1-2 valkosipulin kynttä, 1 dl persiljaa/korianteria, pienen kokonaisen/puolikkaan chilin, 3/4 dl grahamjauhoja (Myös vehnäjauhot varmasti käyvät!), 1 rkl tahinia, 1 rkl sitruunanmehua ja mausteita. Minä käytin maustamiseen tietysti suolaa ja mustapippuria, sekä juustokuminaa ja hieman paprikajauhetta. Paistamiseen tarvitset lisäksi ruokaöljyä, johon voi halutessaan sekoittaa hieman oliiviöljyä.

falafel 2

Falafel-taikinan tekee yllättävän nopeasti. Hienonna sipulit ja chili ja kuullota ne paistinpannulla. Valuta kikherneet. Laita muut ainekset sipuleita ja chiliä lukuunottamatta blenderiin, tai soseuta ne kulhossa sauvasekoittimella. Kun taikina on koostumukseltaan melko tasaista massaa, kääntele joukkoon pannulla kuullotetut ainekset. Muotoile taikinasta jauhotetuilla käsillä falafel-pihvejä tai pyöryköitä. (Tai molempia, kuten minä tein! :D) Pyöryköiden paistaminen oli mielestäni helpompaa ja niistä tuli hieman maukkaampia. 

falafel 3 falafel 4

Paista falafelejä paistinpannulla reilussa määrässä öljyä, kunnes niiden pinta on ruskea ja rapea. Kääntele niitä varovasti, jotta ne eivät pääse hajoamaan. Voit tarjoilla falafelejä vaikka salaatin kanssa, mutta ne maistuvat superhyviltä esimerkiksi pitaleipien välissä. Pitaleipiin voi laittaa falafelien kaveriksi myös vaikkapa tsatsikia, salsaa ja lemppari salaattiaineksia. Nam! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti